Friday 14 June 2013

Ada apa dengan lesung...pipit

Comel kan baby2 kat atas tuh...dah nama baby mestilah comel.Tapi apakah yang membuatkan baby2 tu tambah comel berbanding dengan baby2 lain...apa persamaan diaorang ya...cuba tengok betul2...dah dapat?Haaa...tak lain dan tak bukan adalah tu...yang lekuk kat kedua2 pipi diaorang tu...omputeh kata dimples...tapi lidah Melayu kita panggil lesung pipit...

Lesung pipit tak ada kena mengena dengan lesung batu ke lesung tangan atau lesung kaki...ha ha ha tapi tentu ada di antara kita yang dianugerahkan Tuhan keindahan ini semenjak dilahirkan lagi...termasuklah aku..hi hi hi...tapi ini taklah bermakna yang ia jadi lesen untuk riak atau takbur pulak.

Tidak sesekali pernah terniat begitu cuma tak salahkan kalau kita menyelami dan meluaskan pengetahuan dengan mengenali apakah yang sebenarnya si lesung pipit ini dan kenapakah tak semua orang memilikinya.Jom kita cari jawapannya...

Lesung pipit terjadi akibat dari variasi otot muka yang dipanggil zygomaticus major. Kecacatan variasi berlaku pada otot ini yang sepatutnya hanya mempunyai struktur tunggal dari tulang zygomatic.





Tulang ini terbahagi kepada superior (bahagian atas tepi bibir) dan inferior (bahagian bawah tepi bibir). Selain itu, faktor terjadinya lesung pipit adalah kerana otot zygomaticus lebih pendek dari normal menyebabkan kulit tertarik dan terbentuklah lekuk pada pipi.

Lesung pipit atau lekuk kecil yang ada di pipi seseorang memang boleh menambah kecantikan atau ketampanan. Tapi tidak semua orang memiliki lesung pipit di wajahnya.

Kenapa ada orang yang memiliki lesung pipit dan ada juga yang tidak? Sesetengah masyarakat percaya dengan mitos bahawa lesung pipit boleh terbentuk dengan cara menusukkan  hujung cili ke pipi bayi.

Tapi ternyata mitos tersebut tidaklah benar kerana lesung pipit terjadi akibat kelainan pada otot pipi. Lesung pipit boleh muncul di kedua pipi atau hanya di salah satu pipi saja dan biasanya akan terlihat dengan jelas di wajah seseorang ketika sedang tersenyum,makan(mengunyah), bercakap atau tertawa.


Kedapatan mereka yang  memiliki lesung pipi yang dalam dan sangat terlihat, sedangkan yang lainnya hanya samar-samar. Fenomena lesung pipit dipengaruhi oleh faktor genetik dan perlukan gen lesung pipit yang dominan.

Jika salah seorang ayah atau ibu memiliki lesung pipit, maka ada kemungkinan lesung pipit ini akan diturunkan ke generasi berikutnya. Anak-anak yang terlahir dari salah seorang ibu bapa yang berlesung pipit akan memiliki kebarangkalian sebesar 25-50%.

Seperti dipetik dari NCTimes, Rabu (29/12/2010) Dr Joel Pessa, seorang ahli bedah plastik di University of Texas Health Science Center dalam majalah yang diterbitkan jurnal Clinical Anatomy tahun 1998, merumuskan pembentukan lesung pipit disebabkan oleh kecacatan dari otot zygomaticus utama.

Ketika seseorang tersenyum atau bercakap, maka ada daya tarik dari kulit yang membuat lesung pipit muncul akibat kesan penarikan kulit tersebut. Hal ini diketahui setelah peneliti membedah anatomi wajah 50 mayat yang memiliki lesung pipit.

Lesung pipit umumnya tidak nampak ketika seseorang sedang diam, kerana otot pipi tersebut tidak mengalami penarikan atau dalam posisi diam.Malahan ada yang hanya memiliki lesung pipit ketika masih kanak2 atau remaja.

Hal ini kerana seiring waktu otot wajah ini secara perlahan akan meregang yang membuat lesung pipit memudar atau hilang.
Untung la siapa ada lesung pipit...kononnya...





Owh...kecacatan otot rupa2nya...hi hi hi...tapi janganlah sampai kerana terlalu inginkan anak yang berlesung pipit sanggup pulak tusukkan hujung cili kat pipi baby tu...kesian baby kan...dia bukan tahu apa2 pun...tak ada beza apa2 pun antara si pemilik lesung pipit dengan yang tak memilikinya...semuanya sama saja di sisi Yang Maha Esa...Bersyukurlah dengan apa yang kita ada...





No comments:

Post a Comment