Solat Terawih: Sejarah – Hukum – Kaifiat
Segala puji bagi Allah yang menjadikan kita dikalangan orang-orang yang beriman. Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan yang layak disembah melainkan Allah, dan aku bersaksi bahawa Nabi Muhammad saw itu pesuruh Allah. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad saw, ahli keluarganya dan sahabat-sahabatnya.
Alhamdulillah,
bulan Ramadhan kembali menemui kita. Banyak ilmu yang perlu kita
ulangkaji berkenaan amalan-amalan di dalam bulan Ramadhan, agar kita
dapat memperoleh manfaat dan ganjaran yang sepenuhnya pada bulan yang
mulia ini.
Risalah ringkas ini akan membincangkan tentang “Solat Terawih” dan perkara yang berhubung kait dengannya.
Berkenaan
keutamaan solat ini, Abu Hurairah r.a. menerangkan bahawa Rasulullah
saw menganjurkannya pada malam Ramadhan dengan anjuran yang bukan berupa
perintah yang tegas.
Baginda bersabda
Baginda bersabda
((مَنْ قَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا، غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ)) [متفق عليه]
Maksudnya: “Sesiapa yang berdiri (beribadat) pada malam Ramadhan kerana iman dan mengharapkan ganjaran (daripada Allah), diampunkan dosa-dosanya yang telah lepas.” [Sahih Muslim, no: 759]
Takrif Solat Terawih:
Menurut bahasa (lughah): Terawih bermaksud berehat, bersenang-senang, melapangkan nafas dan seumpamanya.
Menurut istilah: Terawih
ialah ibadat solat yang dilakukan pada waktu malam di bulan Ramadhan.
Bermula waktunya selepas solat isya’ dan berakhir dengan masuk waktu
subuh, tidak termasuk sunat ratibah isya’ dan solat witir.
Dinamakan terawih kerana orang yang melakukannya akan berehat selepas empat rakaat (dua salam).
Solat
terawih termasuk solat tahajjud atau solatul-lail dengan membaca
al-Fatihah pada setiap rakaat dan membaca ayat-ayat atau surah daripada
al-Quran.
Waktu Melakukan Solat Terawih
Sebagaimana hadis Rasulullah saw di atas: “Sesiapa berdiri (beribadat) pada malam Ramadhan…”.
Berdasarkan hadis ini, tempoh menunaikan solat terawih ialah sesudah
masuk waktu solat isyak sehingga sebelum masuk waktu solat subuh. Ini
bererti sesiapa yang tidak dapat melakukannya pada awal malam boleh
melakukannya pada pertengahan atau akhir malam.
Hukum Solat Terawih
Solat terawih hukumnya sunat mu’akad, iaitu amalan sunat yang amat dituntut. Rasulullah saw telah menganjurkannya dengan arahan yang tidak tegas, bererti hukumnya adalah sunat dan tidak wajib.
Sejarah Terawih:
Ummul Mukminin Aishah ra, meriwayatkan bahawa Rasulullah saw melakukan solat terawih di masjid beberapa malam (ada yang mengatakan empat malam) dalam bulan Ramadan bersama-sama para sahabat. [HR Bukhari dan Muslim].
Pada
malam kelima dan seterusnya hingga ke akhir bulan Ramadan, Baginda
melakukan ibadat ini di rumah. Ini kerana Baginda saw bimbang para
sahabat tersalah anggap dan menjadikannya sebagai solat fardu dan sudah
tentu sukar bagi mereka untuk melakukannya.
Abi Zar t meriwayatkan Nabi saw bangun
bersolat bersama-sama mereka pada malam 23 sehingga satu pertiga malam,
dan pada malam ke 25 sehingga separuh malam. Para sahabat berkata
kepada Baginda saw: “Kalaulah tuan terus sempurnakan saki baki malam kami dengan solat sunat”. Maka Nabi saw bersabda:
((إِنَّهُ مَنْ قَامَ مَعَ الإِمَامِ حَتَّى يَنْصَرِفَ، كُتِبَ لَهُ قِيَامُ لَيْلَةٍ)) [الترمذي، صحيح]
Maksudnya: “Sesiapa yang berdiri (bersolat terawih) bersama imam sehingga dia (imam) beredar (selesai), dituliskan baginya ganjaran orang yang Qiyamsemalaman (seumpama bersolat sepanjang malam).” [HR At-Tirmizi, sahih].
Imam
Ahmad mengamalkan hadis ini dan beliau bersolat bersama imam sehingga
selesai dan beliau tidak akan beredar sehinggalah imam beredar.
Berkata sebahagian ulama’: “Sesiapa yang bangun solat separuh malam bersama imam seumpama dia telah bangun solat sepenuh malam.”
Menurut
hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Khuzaimah dan Ibnu Hibban dari Jabir
ra bahawa Nabi Muhammad saw melakukan solat terawih sebanyak lapan
rakaat, setelah itu diikuti solat witir.
Khalifah Umar bin Al-Khatab ra ialah orang pertama yang mengerah umat Islam menunaikan solat terawih secara berjamaah di bawah pimpinan Ubai bin Kaab ra.
Solat
terawih dilakukan berjemaah pada setiap malam Ramadhan selepas solat
isyak sebanyak 20 rakaat dan ditambah dengan tiga rakaat solat witir.
Cara Perlaksanaan Solat Terawih.
Solat
Terawih boleh dilaksanakan secara berjamaah atau bersendirian.
Berjamaah adalah lebih afdal merujuk kepada anjuran Rasulullah saw
seperti hadis di atas.
Namun
jika menghadapi kesempitan untuk melaksanakannya secara berjamaah, maka
dibolehkan melaksanakannya secara bersendirian. Rasulullah saw sendiri
pada zaman baginda adakala melaksanakannya secara berjamaah dan adakala
secara bersendirian. Ini bagi memberi kelapangan bagi umat, seandainya
mereka menghadapi kesempitan masa atau tenaga
.
.
Menurut
imam Al Ghazali rh walaupun solat terawih boleh dilaksanakan secara
sendirian tanpa berjemaah, solat terawih yang dilakukan secara berjemaah
lebih afdal, sama seperti pendapat Umar r.a. yang mengingatkan bahawa
sebahagian solat nawafil telah disyariat dalam solat berjemaah.
Bilangan Rakaat Solat Terawih
Solat
terawih boleh dilaksanakan dalam jumlah lapan atau dua puluh rakaat,
diiikuti dengan solat sunat witir. Kadangkala timbul persoalan berkenaan
jumlah rakaat solat terawih yang sepatutnya dilaksanakan, lapan atau
dua puluh rakaat?
Persoalan
jumlah rakaat bagi solat terawih telah menjadi tumpuan para ilmuan
Islam sejak dari dulu. Mereka telah mengkaji dalil-dalil yang ada serta
membandingkan antara pelbagai pandangan yang wujud. Hasilnya membuahkan
tiga pendapat.
Pendapat pertama: Jumlah rakaat solat terawih ialah 8 rakaat diikuti dengan 3 rakaat solat witir.
Pendapat kedua: Jumlahnya ialah 20 rakaat diikuti dengan 3 rakaat solat witir.
Pendapat ketiga: Jumlahnya tidak ditentukan. Seseorang itu bebas melaksanakan solat terawih dengan jumlah rakaat yang dipilihnya, kemudian ditutupi dengan solat witir.
Pendapat pertama: Jumlah rakaat solat terawih ialah 8 rakaat diikuti dengan 3 rakaat solat witir.
Pendapat kedua: Jumlahnya ialah 20 rakaat diikuti dengan 3 rakaat solat witir.
Pendapat ketiga: Jumlahnya tidak ditentukan. Seseorang itu bebas melaksanakan solat terawih dengan jumlah rakaat yang dipilihnya, kemudian ditutupi dengan solat witir.
Ketiga-tiga
pendapat di atas memiliki dalil dan hujah di sebaliknya dan kita boleh
memilih mana-mana pendapat di atas. Yang penting, kita perlu menghormati
orang lain seandainya mereka memilih pendapat yang berbeza dengan kita.
Ibnu Umar ra menceritakan: Seorang lelaki datang bertanya Rasulullah saw tentang solat malam. Sabda Nabi
صَلاةُ اللَّيْلِ مَثْنَى مَثْنَى، فَإِذَا خَشِيَ أَحَدُكُمْ الصُّبْحَ صَلَّى رَكْعَةً وَاحِدَةً تُوتِرُ لَهُ مَا قَدْ صَلَّى.
Maksudnya: “Solat malam ialah dua rakaat, dua rakaat. Apabila kamu bimbang masuk waktu subuh maka solatlah satu rakaat, menjadikan bilangan witir (ganjil) bagi rakaat yang telah engkau solat” [HR: Bukhari].
Rasulullah
saw tidak menyebut bilangan rakaat solat malam, malam pula panjang
masanya, boleh dilakukan banyak solat, ini menunjukkan bahawa bilangan
tidak dihadkan sekadar kepada 8 atau 20 rakaat.
Berkata Imam Asy-Syafie: “Aku telah melihat orang ramai mendirikan solat terawih di Madinah 39 rakaat, di Makkah 23 rakaat, ini bukanlah satu perkara yang sempit (terikat dengan bilangan).”
Katanya
lagi: “Jika mereka panjangkan qiyam berdiri (dengan bacaan al-Quran),
kurangkan rakaat adalah baik. Sekiranya mereka membanyakkan sujud
(rakaat) dan meringankan berdiri (ringkaskan bacaan) juga adalah baik.
Tetapi yang pertama adalah lebih aku sukai.”
Pada
umumnya masyarakat Islam di Malaysia mendirikan solat terawih sebanyak
20 rakaat tetapi ada juga yang hanya menunaikan sekadar lapan rakaat.
Terpulang kepada masing-masing untuk menunaikan ibadat ini mengikut
kemampuan dan keikhlasan diri sendiri terhadap Penciptanya. Yang
pentingnya ialah selesaikan solat bersama imam, tidak hanya setakat
separuh jalan.
Antara Kualiti dan Kuantiti.
Persoalan
yang lebih penting dalam solat terawih ialah cara melaksanakannya. 8
atau 20 rakaat, yang penting ialah membaca surah al-Fatihah dan
bacaan-bacaan solat yang lain dengan sempurna, betul dan khusyuk. Jangan
disingkatkan, jangan dibaca senafas dan jangan dibaca dengan tujuan
mengejar jumlah rakaat.
Demikian juga dengan toma’ninah dalam
solat, jadi yang penting ialah kualiti dan bukan kuantiti. Maka
pastikan ia dilaksanakan secara baik (kualiti) dan tidak sekadar
mengejar rakaat yang banyak (kuantiti).
Antara aspek kualiti yang sering ditinggalkan ialah:
1. Meninggalkan bacaan al-Qur’an secara tartil,
iaitu sebutan kalimah-kalimah al-Qur’an secara jelas berdasarkan
disiplin tajwid yang betul. Allah s.w.t. memerintah kita: “Dan bacalah
al-Qur’an dengan tartil.” [Surah al-Muzammil:4]
2. Meninggalkan bacaan doa iftitah sebelum
al-Fatihah dan bacaan surah-surah selepas al-Fatihah. Ini satu kerugian
kerana bacaan-bacaan itu memberi ganjaran pahala yang amat besar
.
.
3. Mengabaikan toma’ninah,
iaitu kekal di dalam sesuatu posisi solat seperti rukuk, iktidal, sujud
dan duduk di antara dua sujud. Tempoh kekal di dalam sesuatu posisi
ialah sehingga bacaan dalam posisi itu dapat dilengkapkan dengan betul
dan sempurna jumlahnya.
Pernah
seorang lelaki bersolat tanpa toma’ninah pada zaman Rasulullah saw.
Melihat cara solat lelaki itu, Rasulullah saw memerintahkan beliau untuk
mengulanginya [Sahih al-Bukhari, no: 757]. Tindakan
Baginda itu menunjukkan toma’ninah ialah syarat sah solat. Sesiapa yang
meninggalkannya bererti solatnya, sama ada solat terawih atau
selainnya, adalah tidak sempurna.
4. Tidak mengambil berat tentang melurus dan memenuhkan saf solat.
Masing-masing sibuk mengejar rakaat, sedangkan Rasulullah saw telah
memberi peringatan agar menjaga saf dengan sempurna dalam sabdanya:
لَتُسَوُّنَّ صُفُوفَكُمْ أَوْ لَيُخَالِفَنَّ اللَّهُ بَيْنَ وُجُوهِكُم .
Maksudnya: “Luruskan saf-saf solat kamu atau Allah akan tukarkan wajah-wajah kamu (hati-hati kamu berpecah dan tidak bersatu).” [HR Bukhari].
Sabda Baginda saw lagi:
سَوُّوا صُفُوفَكُمْ فَإِنَّ تَسْوِيَةَ الصُّفُوفِ مِنْ إِقَامَةِ الصَّلاةِ
Maksudnya: “Luruskan saf-saf solat kamu, kerana saf yang lurus itu di antara tanda kesempurnaan solat.” [HR Bukhari].
Berdasarkan perbincangan di atas, sama-samalah kita jadikan solat terawih pada tahun ini dan tahun-tahun akan datang dilaksanakan berdasarkan kualiti dan bukannya kuantiti.
Semoga semua amalan baik kita diterima oleh Allah swt.
sumber Abu Anas Madani.
No comments:
Post a Comment